Norge er et av de landene som har en befolkning med den sunneste holdningen til gjenbruk og miljø. Vi ligger i Europa-toppen på gjenvinning av avfall, har en nasjonal klimapolitikk som får ros fra internasjonale toppledere og Finn.no, et nettsted som primært baserer seg på kjøp og salg av brukte gjenstander, er et av Norges best besøkte nettsider. Denne informasjonen kan ikke bare brukes til å gi oss selv et klapp på skulderen og se oss fornøyde med egne resultater. Det skaper nemlig også gode muligheter for folk som har lyst til å tjene litt ekstra penger i hverdagen.

Norsk oljerikdom har ført til et ganske materialistisk fokus for hele befolkningen. Du kan bare tenke på hvor mye penger som går med til å kjøpe overflødig sminke, bursdagsgaver, julegaver og det som verre er – kun for at produktene eller gjenstandene blir stuet vekk og stående ubrukt. Loppemarkeder rundt omkring på landets barne- og ungdomsskoler har lenge vært den eneste arenaen for utveksling av brukte klær, bøker, filmer, spill og møbler. Men med nærmest 100 % rask internett-tilgang over hele landet har ting begynt å snu. Nå gjelder det å være på nett for å kunne kjappest mulig kvitte seg med de tingene man ikke føler at man trenger å ha liggende lengre.

Hvor mye penger kan man få for brukte gjenstander?

Det er lett å trekke frem den klassiske og grunnleggende økonomiske modellen som tar for seg faktorene tilbud og etterspørsel. Spør deg selv: hva TROR du at noen er villig til å gi for PCen din eller de gamle slalåmskiene du har stående bakerst i boden?

Svaret er: dine gamle produkter er verdt nøyaktig det som noen er villig til å betale for dem. Gjør litt research. Gå inn på norske nettsider der brukte ting blir solgt (Facebook og Finn) og sjekk hvilke priser folk vanligvis tar for produkter i samme kategori som det du skal selge. Det nytter ikke å prise seg ut av markedet, men det er heller ingen grunn til å selge varene til spottpris. Målet er jo tross alt å tjene penger på dette.

Hvordan få folk til å klikke på annonsen din?

De aller færreste har særlig lang erfaring med internettmarkedsføring eller markedsføring i det hele tatt. Men det ultimate målet når du legger ut en annonse på internett er selvfølgelig at folk klikker på den, og at produktet etterfølgende blir solgt. Her er noen tips til hvordan du kan optimalisere rubrikken din slik at du øker synligheten og deretter sannsynligheten for et salg:

1. Godt språk.

Korrekturlesing er et nøkkelord. Hvis du selv vet at du ikke behersker norsk i veldig stor grad kan du alltid få hjelp av et familiemedlem eller en venn.

2. Tydelighet.

Hva selger du? Vær konkret og direkte. Folk som leter etter ting på Finn har som regel 100 alternativer å velge mellom, og som potensiell søker gidder man ikke bruke mer enn femten sekunder på å sjekke kjapt over hver annonse.

Hvis du skal selge noen fotballsko bør du gå for tittelen:

”Copa Mundial fotballsko i størrelse 43. Godt brukt!”

og unngå titler som denne:

”Gamle fotballsko selger på grunn av plassmangel/flytting”.

Med andre ord: vær meget selektiv på hvilken informasjon du gir ut. Tenk på leseren og hva vedkommende vil finne nyttig og relevant.

3. Spre budskapet.

Finn.no er en utmerket markedsføringskanal, men det er veldig lett å ta ting ett steg videre. Du har kanskje en Facebook-konto med et par hundre venner? Sannsynligheten for at én av disse er interessert i å lese om din annonse er faktisk ganske stor. Ikke bare kan du legge den ut på sosiale medier, men du er kanskje også medlem på et eller annet diskusjonsforum?

Få annonsen din ut der mennesker møtes på nett – det kan være med på å sikre deg et salg.

Frisk kapital kan hjelpe deg ut av en økonomisk krise

Hvis du sliter ordentlig med økonomien og har flere kreditorer som venter på pengene sine vil det ikke nødvendigvis være sluttsummen som har den største verdien, men det at du viser banken at du er villig til å gå langt for å skaffe frisk kapital for å betale ned lånet.

Man opplever ofte at bankansatte er rigide og kun forholder seg til tall når de skal ta beslutninger, men det få faktisk vet er at de også har en ganske lav terskel  for å vise fleksibilitet og forståelse – spesielt banker som lever av å tilby kredittkort og forbrukslån. Dette er banker som ofte har lang erfaring med kunder som ikke er gode nok til å betale for seg, så det gjelder virkelig å være den ene kunden som virkelig viser initiativ. Ring banken, forklar situasjonen og legg ut en del av ”vrakgodset” du har liggende på nett. Du skal nok se at ting bedrer seg ganske kjapt.